Lees deze tips en voorkom erger

Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie zijn stress en burn-out de arbeidsrisico’s waar we in de toekomst voor moeten waken. Maar hoe voorkom je dat je overspannen raakt en uiteindelijk zelfs een burn-out krijgt?

Met de volgende 10 tips, kun je al veel doen om (werk)stress te voorkomen. Wil je meer weten over stress en een burn-out, kijk dan de video hierboven van Dokter Rutger.Advertentie

1. Ken en aanvaard je grenzen
Hoewel perfectie de nieuwe norm lijkt, is toch echt niemand perfect. We hebben allemaal onze beperkingen. Ken en accepteer jezelf, weet wat je sterktes en je zwaktes zijn en aanvaard je grenzen.

2. Communiceer ook eens offline
Communiceren doen we tegenwoordig voornamelijk via de digitale weg. Zelfs tijdens de lunchpauze heeft iedereen al snel zijn smartphone in de hand. Een evolutie die je niet kunt tegenhouden, maar toch is direct contact en actief luisteren en praten met elkaar onvervangbaar. Vergeet dus niet om daar tijd voor te maken.

3. Doe eens gek
Durf soms uit je comfort zone te stappen. Nieuwe dingen uitproberen kan frisse energie geven. Zo houd je het enthousiasme in je persoonlijke en werkende leven erin.

4. Geniet van de kleine dingen
Als je onder stress staat, laat je snel de dingen vallen die je hard nodig hebt om energie op te doen. Het zijn vaak de kleinste dingen in het leven waar je het meest van kunt genieten. Ga wandelen, luister naar je favoriete muziek, drink een wijntje op het terras of breng een bezoek aan de geitenboerderij.

5. Praat over je problemen
Als je last hebt van problemen of stress, praat er dan over. Door je problemen en zorgen te benoemen, heb je er ook beter vat op. Je ziet sneller wat er aan de hand is en wat je eventueel kunt doen om het op te lossen. Alles opkroppen kan ervoor zorgen dat je emoties zich opstapelen en uiteindelijk overkoken.

LEES OOK: KRIJG JIJ EEN BURN-OUT? DIT ZIJN DE SIGNALEN

6. Vraag om hulp
Een ander om hulp vragen is géén teken van zwakte, maar getuigt juist van zelfkennis en zelfredzaamheid. Als je iemand vindt die je kan helpen, valt er vaak een grote last van je schouders.

7. Beweeg voldoende
Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Sport minstens een keer per week, neem de trap in de plaats van de lift, fiets, wandel of zwem. Beweging verhoogt je energiepeil en doorzettingsvermogen. Sport zorgt ook voor afleiding en brengt je geest tot rust.

8. Neem een time-out
Maak regelmatig een moment vrij voor jezelf en houd je bezig met de activiteiten die jou tot rust brengen. Ontdek voor jou werkt en vermijd dat de spanning te hoog oploopt.

9. Maak keuzes
Een burn-out is een teken van een tekort aan energie en van emotionele uitputting. Als je meer doet dan je aankunt, kom je vast te zitten. Het is daarom belangrijk om keuzes te maken. Sommige activiteiten kosten energie, andere activiteiten geven energie.

10. Eet gezond
Gevarieerde en volwaardige voeding geeft je meer energie, terwijl ongezonde voeding de klachten van stress en een burn-out juist versterken. Vermijd daarom suiker en alcohol en gun jezelf voeding die rijk is aan vitamine B en C.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here